
January 18 – April 2, 2017
Opening Reception: January 18, 2017 at 7 pm
I believe my work references and, at times, wrestles with the after-burn of painting’s past, art history with a capital “A.” It also works to carve out a space for itself in current dialogues and continues to look ahead at painting’s potential. So my preoccupying question is, “Where do we go from here?”
– Melanie Authier (2015)
The visually rich spaces in Ottawa artist Melanie Authier’s paintings remind us that we are still negotiating a myriad of questions when we consider art after Modernism. For Authier, paintings are not simply discrete aesthetic objects; they exist within an expanded set of relations.
While Authier’s paintings invoke language that is associated with modernist abstraction, her approach has also been likened to baroque, for the empathetic effects elicited by her technique. The intermingling of styles in each painting engenders a liminal quality that is at once intelligible yet elusive. In this exhibition of her recent work on canvas and paper, we can appreciate that contrasting approaches to contemporary painting are being deployed. With each work, Authier sets up a problem so that she can “produce a response to it that is unexpected.”
This artist plays with competing histories of style—hard-edge and gestural abstraction—and subverts them as expertly as she manipulates acrylics upon her surface of choice. The challenges posed by freighted histories of painterly practice are ones that Authier addresses head on and with a flourish.
Guest curated by Robert Enright
Text by Michelle Gewurtz
This exhibition has been organized and circulated by the Thames Art Gallery in partnership with the Ottawa Art Gallery (Ottawa, Ontario), Art Gallery of Guelph (Guelph, Ontario), Kenderdine Art Gallery (Saskatoon, Saskatchewan), Galerie de I’UQAM (Montreal, Quebec), MSVU Art Gallery (Halifax, Nova Scotia), and the Musée régional de Rimouski (Rimouski, Quebec) with funding from the Ontario Arts Council’s Ontario, National and International Touring programs.
Je crois que mon travail fait référence au passé de la peinture, tout en se confrontant à lui, à l’histoire de l’art avec un grand A. J’essaie de faire en sorte que mes œuvres se taillent une place au sein des pratiques actuelles, qu’elles continuent de regarder en avant, vers l’avenir de la peinture. La question qui me préoccupe donc, c’est : « Où aller à partir d’ici ?
– Melanie Authier (2015)
La richesse visuelle des espaces dans les œuvres de Melanie Authier nous rappelle qu’une myriade de questions reste à négocier en ce qui a trait à l’art après le modernisme. Pour Authier, les tableaux ne sont pas simplement des objets esthétiques discrets. Ils existent au sein d’un ensemble élargi de relations.
Les tableaux d’Authier invoquent un langage associé à la haute abstraction moderne. Son sens esthétique est comparé au baroque, pour l’effet empathique que sa technique entraîne. Le mélange de styles que comporte chaque œuvre génère un entre-deux à la fois intelligible et insaisissable. Cette exposition d’œuvres récentes sur toile et papier, fait voir les approches contrastantes que déploie l’artiste quant à la peinture contemporaine. Avec chaque œuvre, l’artiste expose un problème afin de pouvoir « y répondre de façon inattendue. »
L’artiste joue avec des interprétations concurrentes du style ― l’abstraction hard edge et la gestuelle informelle ― et les subvertit avec autant d’aisance qu’elle applique l’acrylique sur la surface de son choix. Les défis que posent les histoires onéreuses de la pratique picturale sont ceux auxquelles Authier s’attaque de front et de façon remarquée.
Commissaire invité : Robert Enright
Texte : Michelle Gewurtz
Cette exposition a été organisée et été mise en circulation par la Thames Art Gallery en collaboration avec la Galerie d’art d’Ottawa (Ottawa, Ontario), la Art Gallery of Guelph (Guelph, Ontario), la Kenderdine Art Gallery, la Galerie de I’UQAM, la MSVU Art Gallery (Halifax, Nouvelle-Écosse) ainsi que le Musée régional de Rimouski (Rimouski, Québec), et rendue possible grâce à l’appui des programmes de Tournées ontariennes et de Tournées nationales et internationales du Conseil des arts de l’Ontario.